onsdag 23 november 2011

Fortum, HAHAHAHA!

Jag blev utslängd från möte"
Det blev en del dramatik när Fortum på onsdagen skulle presentera de nya planerna för Edeforsen hos länsstyrelsen. Bollnäs kommunlimnolog Tommy Vestersund fick inte vara med på mötet.
- Jag skulle ha gått på samrådet. Var inbjuden, men blev utslängd, skriver Vestersund på Facebook.


Beskrivningen av händelsen gör Fortums ägarrepresentant Hans Rohlin irriterad.
- Du kan ju fråga honom om han talar sanning, säger Hans Rohlin.
Enligt honom var presentationen bara en angelägenhet för Fortum som värd, länsstyrelsen – och berörd kommun.

Och enligt företaget är det bara Ljusdals kommun som berörs.
- Ett samrådsförfarande i det här skedet omfattar inga andra. Det här följer helt de gängse rutinerna, säger Hans Rohlin, som tycker att Tommy Vestersund agerat ojuste.
Men Tommy Vestersund har en annan åsikt.

- Bollnäs kommun berörs i högsta grad av förändringarna vid Edeforsen. Det är ju det sista kraftverket i Ljusnan före Bollnäs, säger han.
För att försäkra sig om möjligheten att delta tog Tommy Vestersund också i förväg kontakt med Hans Sjöberg, handläggare vid länsstyrelsens miljöskyddsenhet.
Hans Sjöberg såg i det skedet inga hinder.

- Han förklarade att jag var jättevälkommen, säger Tommy Vestersund.
Men Hans Rohlin bad Vestersund att lämna rummet hos länsstyrelsen redan efter en presentation av deltagarna.
- Jag ifrågasatte det. Men när Hans Rohlin framhärdade så valde jag att gå ut, säger Tommy Vestersund.
Han säger att han inte ville utsätta Hans Sjöberg för obehag.
Hans Sjöberg beklagar incidenten.

- Jag trodde att Tommy Vestersund kunde komma. Men med den tolkning som Fortum gör var det ett misstag av mig.
Hans Rohlin lovar för sin del att göra en särskild föredragning senare för Bollnäs kommun.
- Den 5 december har vi också ett möte för allmänheten i Säljesta bygdegård.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar