onsdag 16 april 2014

Nu får det fan vara nog!

När en äldre man eller en yngre kille får sin första fisk så ska man gratulera dom till fångsten även om de tog upp fisken. Det man absolut inte ska göra är att kalla dom för mördare och fråga de på en riktigt idiotiskt sett om de inte hört talas om "Catch And Release". Jag pratar naturligtvis om Gäddorna men även de Havsöringarna och Laxarna som har mörkat på sig.

En kille på 13 bast får sin första Lax på 1.5kg och är helt utav sig för han är så himla glad och hela han lyser upp men, den glädjen får han inte behålla länge. När han slagit ihjäl fisken så kommer det kommentarer från höger och vänster där äldre fiskare klankar ner på honom, de fiskare som ska vara förebilder för de mindre, dom slänger skit på grabben istället för att gratulera honom tills sin fina lax som har blivit lite mörk. Han blir ledsen och fiskar inte där på flera veckor igen, han rör inte ens ett spö, för inte vågar han riskera att få höra skit något mer. 
 
Efter några dagar lägger han upp bilden på sociala nätverk så som, Facebook, Instagram och Twitter. Det dröjer inte många minuter innan första kommentarerna kommer:

"Synd att du inte lät den simma tillbaka, sådana där kan man inte äta ändå"


"Dags att lära sig Catch And Release innan du fortsätter med fisket"
 
"Idiotiskt att ta upp en sådan ful fisk"
 
Grabben blir helt förstörd och förstår inte vad han har gjort för fel och blir riktigt ledsen. EXAKT! Läs om förra meningen, han fattar inte vad han har gjort för fel? DÄRFÖR att han inte har gjort något fel. Grabben tog upp sin första Lax och är jätte stolt över den och sig själv och då ska han bli nedtrycka av "Sportfiskare". ALLA har "Mördat" någon Gädda eller slagit ihjäl mörka och även svarta Havsöringar och Laxar i sitt liv.

För några dagar sedan läste jag ett inlägg i Facebook gruppen " Svenska Gäddfiskare" där någon hade delat en länk ( http://gd.se/nyheter/1.7060351-monstergadda-fangad-det-varsta-jag-har-sett- )
och direkt satte hatet in! En äldre man hade fångat och "Mördat" en Gädda på 17,5kg. Den stackars äldre mannan fick ta sådana elaka kommentarer och så otroligt mycket skitsnack så jag trodde inte att det var sant. Jag säger bara en sak och det är tur att han inte har Facebook och har sett alla idiotiska kommentarer från idioter, helt ärligt.

Hatet i Sportfisket MÅSTE bort och det är NU. Tar någon upp någon matfisk lite då och då, låt dom göra det, för det tänker jag i alla fall fortsätta med och kallar ni mig mördare då, då får ni göra det hur bäst fan ni vill!

Jag har sett människor blivit hotade. Jag har sett människor blivit kallade saker som någon aldrig borde höra, och att det finns inom Sportfisket är bara sjukt rent sagt! Låt grabben och gubben vara GLAD och gratulera dom istället för att snacka skit om dom, istället för att klanka ned på dom och istället för att hota dom!

MVH ANDREAS RIKTIGA STEN!
 
 


11 kommentarer:

  1. Håller helt och fullt med dig Andreas!

    SvaraRadera
  2. Så sant!
    fiske begynte vel da også som fangst metode forsi man skulle ha mat, og overfiske blir det ikke av at en og annen nå og da tar fisken med hjem til middag.
    Jeg tenker at det kan ligge litt sjalusi bak slike kommentarer og "så klart" fra en og annen som ikke spiser fisk eller kjøtt. MEN det gie dem IKKE lov til å ta gleden fra noen som helst etter å ha fått middagsfisken sin!
    Fiskere vet selv hvor godt det gjør å hale i land en ordentlig storfisk, og hvorfor skalikke andre få lov til p kjenne på den gleden, OG å få en god middag? Så kan de som er mest for å slippe ut fisk igjen heller si i fra på et annet tidspunkt og på en informativ måte i stedet for å la slikt hagle over noen som kjenner glede der og da! (Kanksje er det av de få gangene de har gjort det også!)

    Godt skrevet og stå på ditt!

    SvaraRadera
  3. Jag har lärt mina 2 barn att det är helt ok att ta hem fisk. Därför älskar mina ungar fisk jag ser inge fel i det.Dom är vuxna nu och mina bästa fiske polare .man ska fan uppmuntra ungar att fiska.

    SvaraRadera
  4. Helt rätt klart man vill visa sin första fisk och kanske äta en del.

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet!
    Följde hattråden på FB där gubben boxat ihjäl storgäddan och de är djupt beklämmande hur folk vräker ur sig.
    De roliga var att jag gick in på en av "hatarnas
    " profil och kollade foton och vad hitta jag där!? Jo en bild där han själv slagit ihjäl en 8kgs PB gädda med motiveringen att han bara fiska i den sjön en gång per år... Hyckleri och dubbelmoral så de skriker om det!

    Jag gjorde ett litet sarkastiskt inlägg om detta och på morron efter fick jag ett privat pm från mannen i fråga där han var alldeles uppihejsan och skämdes och tyckte de var pinsamt och att han nu tagit bort bilden från fb osv...
    Jojjo...så kan de gå när man gapar över andra...

    Nä c&r har gått för långt tycker jag. Fiska med huvudet brukar jag säga.
    Jag har sett folk sätta tillbaka jätteskadade fiskar- varför då? Slå ihjäl och ät upp den och släpp tillbaka nästa som sitter bättre.

    Slutligen: man bannar ALDRIG barn som vill ta hem sin fångst! Det kan förstöra så jävla mycket. Man sitter heller inte å hatar på nätet, de är så jävla fegt.
    Att upplysa på ett snällt sätt med bra argument kan man göra, men aldrig kasta skit, de leder ingen stans...

    Återigen BRA skrivet mannen! :)

    // Storfan

    SvaraRadera
  6. Mycket bra skrivet.
    Till mig sa man alltid att man blir intelligent av att äta fisk. Så det är klart äter man inte fisken man själv fiskar upp, som växt upp och levt på ett naturligt sätt. Så äter man naturligtvis inte odlad fisk som förstör naturliga stammar eller trålad fisk som dödar i princip allt som fångas i trålen.

    Med andra ord äter man inte fisk blir man inte intelligent och då kan man kanske inte förvänta sig intelligenta kommentarer.

    SvaraRadera
  7. Mycket bra sagt, håller med helt och hållet. Fisk är gott! Det vore bra om folk kunde använda sunt förnuft lite oftare!
    Skitfiske på er..

    SvaraRadera
  8. Heder till dig för att du lyfter denna problematiken.
    Man blir mörkrädd av C&R talibanernas synpunkter på hur andra sportfiskare gör med sin fångst.

    SvaraRadera
  9. Håller helt och hållet med dig.
    www.svingesfishing.se

    SvaraRadera