onsdag 23 november 2011

Tillverka dina egna Mormyskor.

Vår medarbetare Jonas Persson från Delsbo, är en av landets duktigaste flugbindare och tillverkare av fiskeutrustningar. Här får vi ta del av hans instruktioner hur man tillverkar sina egna fångstgivande Mormyskor. Nu fyller vi upp askarna ordentligt inför den kommande pimpelsäsongen.

Det som behövs är färgpulver, epoxylim (tvåkomponent), krok, bindtråd (Monocord B), Bly- och koppartråd (gärna grov), blyhagel, sax, tandpetare el. dyl, plattång och gärna ett flugbindningsstäd.



Krokarna jag använder är Kamasan B170 och B800, de har inte så grovt gods men är ändå starka och vassa. Anledningen till att jag inte använder jiggkrok är att då blir vinkeln 90 grader och det är lite för mycket för dessa pirkar.





Sen tar jag ett blyhagel och nyper fast en stump koppartråd (jag hade ingen grov koppartråd så jag fick ta en tunnare och vika den två ggr). Sen viker jag tråden bakåt så att de båda ändarna möts, sen snurrar jag dessa hårt runt varandra...



Jag böjer till krokarna lite, alltså inte 90 grader. Blyhaglet binder jag sedan fast på krokstaftet.



Sedan fäster jag blytråden och formar en kropp.



Med bindtråden jämnar man ut kroppen och det är lättare at grundmåla.



Man kan göra ett gäng när man ändå håller på.



Sedan blandar jag vitt färgpulver med Epoxylim och lägger på kroppen med en tandpetare, detta är grundmålningen.



Gör man några åt gången är det bra att ha något att hänga dem i. Kom ihåg att inte måla flera åt gången än att du kan ha koll så att färgen inte rinner och gör att pirken blir felformad.



Sedan är det bara att blanda valfri färg med limmet och måla på, här har jag gjort en fluo-gul variant med en röd liten kula längst bak.



Ögonen gör jag också med pulver och lim, först lite större vita prickar som duttas dit. Sedan en mindre svart prick i varje vit, tänk på att det vita helst ska torka lite innan man går på med den svarta, annars kan det lätt bli kladdigt och pirken kan, i värsta fall, bli "förstörd". Färgen ska helst torka i ett dygn sen så att den blir riktigt härdad, är man på och kladdar med fingrarna är det risk att finishen blir lite sämre.



Håll till på något underlag som du inte är rädd om, det blir lätt kladdigt och mycket färgpulver överallt. Ha gärna en bit hushållspapper tillhands att torka fingrarna på. Sörj även för god ventilation, Epoxy är starka grejer!




/ Jonas Persson.




Vi tackar Jonas Persson för denna fina instruktion.




/ Peter.

2 kommentarer: