söndag 15 april 2012

Gäddfiske Dag Nr 2 Med Pappa (LjusneJPM)

Jag var bara tvungen att åka och fiska gädda en dag till denna helg kände jag. Jag och Pappa åkte ut med båten i havet i dom vikarna vi hade "Eldorado" för två dagar sedan. Men innan vi hann in i viken så såg vi hur isen sträckte sig utöver hela viken... Men inte gav vi upp för det eller. Vi tog och åkte runt, runt och runt i viken tills isen bara var i små bitar.

Medans vi väntade på att den skulle försvinna så provade vi lite andra vikar, men dom var väldigt svår lurade må jag säga. Jag tappade två stycken och pappa ungefär lika många. En timme senare var vi tillbaka i våran älsklingsvik och nu hade isen försvunnit totalt. Vi började direkt att fiska, det dröjde inte länge innan det satt någon gädda i våra spön. Men vi kände direkt att detta var inte våran dag, för det var väldigt trögt. Så när vi hade fått runt fem till sex gäddor sammanlagt så förflyttade vi oss.

Vi provade lite utåt men det gjorde ingen nytta, där var det helt dött. När vi väl kom fram till ett annat ställe som vi visste att det kan gå "Fina" gäddor så small det på en fem kilos gädda direkt för pappa, exakt vikt var 5.1 kg. Vi provade några kast till, sedan flyttade vi oss tillbaka där isen låg tidigare under dagen. Då fick vi faktiskt några till gäddor innan vi packade ihop och åkte hem runt 16.30.

När jag var hemma och gick ut på "Facebook" så såg jag att en kompis/klasskamrat hade dragit en gädda på 11700 gram (11.7) kilo. Det är bara att gratulera Christoffer Ekengren till en dröm fisk. Men då kanske vissa undrar varför en 11.7 kilos firre är en drömfirre? Jo, för att den var tagen i havet, och runt om där vi bor så ska man ha tur om man får någon över sju kilo överhuvudtaget. Så GRYMT jobbat! Grattis!:D








Jag har även börjat blogga på www.gavleoring.se så kika in!:) Hare gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar