tisdag 22 maj 2012

Lyckad Guidning och Björn.

Idag skulle jag guida Thomas Larsson på främmande vatten! Thomas fiskar mycket här i ljusne och kan nästan alla ställen, han fiskar mest med flugspö. Men denna guidning så var det spinn som gällde! Jag visste att stället vi skulle till skulle leverera fisk, och det sa jag till Thomas igår.
Så rätt jag hade!

Thomas kom hem till mig runt 14.30 för att hämta upp packningen, men jag valde att ta moppen utifall vi skulle åka hem olika tider. Men det skulle jag inte ha gjort märkte jag senare under dagen...

Nytväddad och fin, så det var bara att åka!


Framme vid Brottarkojan i Vallvik så kände vi på oss att det skulle nappa! Men från början var det väldigt trögt. Men när jag sa att vi skulle flytta oss till en annan vik så tog det inte lång tid innan Thomas hade den första firren på! Upp kommer en alldeles Nystigen Havsöring på 1.5 kilo.


När vi började fundera på om vi skulle åka ut till lillgrytan för att prova så sa jag åt Thomas att han skulle prova något kast till. PANG! Det smäller på en som vi trodde var runt 3kg, men när den kommer in så har linan vridid sig runt fisken, därav tyngden. Även denna alldeles nystigen Havsöring på 1.2 kilo.


Grattis till fina firrar Thomas!! Kul som "Guide" att det nappar för dom som är med!:)

Appropå "Nystigen" så säger nog denna bilden allt...


Väl framme vid lillgryta, inte precis men runt om den. Så började vi att fiska... Men det var väldigt trögt så vi bytter snabbt ställe! När jag åkte i förväg på moppen så fick jag mig en rejäl chock. Ut på skogsvägen så kommer det en Björn och springer trettio (Max) meter framför mig, springer på vägen kanske tio meter och sedan upp i skogen. Så jag klev at moppen och började gå bakåt mot Thomas bil.

Tur att Thomas var med annars vet jag inte om jag hade vågat åka förbi.. Men det gick bra! Men alla fall, tillbaka till fisket! Jag tyckte, eller vi tyckte att vi skulle prova "Orrskär". Men lika där så var det ganska trögt, men både jag och Thomas tappade en varsin fisk, plus så hade vi några hugg.

Till sist så åkte vi till "Lotsen" där hade Thomas en fisk som följde efter ända in till land och sedan tvär vände den så det vart en plog utav fisken. Mycket otur, men vi tar dom på nästa tur!

Grymt rolig "Guidning" med Thomas, det måste vi göra om någon gång. Men som vid alla "Guidningar" så går det INTE att garantera fångst, men det finns mycket stor chans nu på dessa främmande vatten. Hare gött!:D 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar