måndag 3 december 2012

Fredrik Sjöblom Del 1

1. Vart är du född?
Bromma,Stockholm
2. Vart bor du?
ja det är en bra fråga, jag pendlar mellan Sandhamn där jag har mitt företag och Stockholm där min familj är baserad. April –nov blir det mycket Sandhamn med anledning av att då har jag som mest med guidningar, vilket betyder att dec-mars blir basen mer i Sthlm för att kunna delta i det normala livet när man har familj. Men enkelt utryckt så kan man säga att jag har två hem, en liten väska och en mycket flexibel familj
 
 
3. Några syskon? Vart bor dom? Vad sysslar dom med?
2 syskon, båda bröder. Storebror Thomas som är säljare på ABU-Garcia(passar ju bra när man jobbar med det jag gör) och lillebror Johan som bor i älvdalen och jobbar med skogsbruk

4. Vilken bil kör du?
Just nu kör jag en fantastisk bil, en Passat Alltrack som är helt grym. Både som åka långt bil men även en riktigt bra bil att bra båtar med
5. Skulle du kalla dig en Aggressiv Eller lugn Bilförare? Varför?
Ganska lugn skulle jag nog säga även om jag ofta kör alldeles för fort. Det blir lätt så när man kör en så pass pigg bil som jag har och dagens nya bilar känns inte som dom är gjorda för att köra sakta med

6. Kommer vi att se dig i Ljusne nån dag? (Utanför Serien)
Definitivt!!! Jag gillar ju att fiska havsöring och det verkar ju gott om det där uppe med bra storlek dessutom så vi kommer nog att ses till våren.
En annan sak som tilltalar mig i Ljusne är att det går kombinera spinn och fluga vilket är kul att varva lite och att fisket är så lätt tillgängligt.
7. Jag vet att du och Johan Broman håller på med "Säsong 2" av "Fiske Lite Djupare". Men min fråga är, hur började du lära känna Johan?
Första gången jag träffade Johan var när jag guidade under inspelningarna av 2st avsnitt för fiskedrag 2005. Jag var med på ett Öring program och ett med Abborre i Sthlm skärgård. det gick väl rätt bra och vi hade kul, så Johan och jag hördes lite då och då vilket senare resulterade i att vi började guida tillsammans.
8. Varför började du med fiske? När? Vart? Med?
Eftersom jag kommer från Skärgården så har fisket alltid funnits i min närhet. Farfar och farsan fiskade en hel del och det var ju med dom som man hängde med de första gångerna. Mina egna första minnen är från mitten av 70-talet då det fortfarande fanns gott om gädda ute i ytterskärgårdarna och jag och brorsan fiskade väldigt mycket under somrarna. Utrustningen var ett grönt 6 fot spö med en silverfärgad abumatic med nylon 0,30, inköpt på någon utav skärgårdens båtmackar. 25gram Atom och Utö i varierande färger stod för basen i draglådan men det kunde hända att vi chockade med en ledad Hi-Lo också
9. Har du någon "Idol" inom Sportfisket?
Nej , Men det finns en del guidekollegor som jag har stor respekt för. Inte bara för att dom är mycket duktiga fiskare, utan för att dom har det lilla extra som krävs för att göra gästens upplevelse minnesvärd

10. Hur länge har du hållit på med fiske?
Sedan 6 års åldern
 
11. Vilken är den roligaste fisken att fiska efter? Varför?
Helt klart Havsöring med spinnutrustning. Varför?..ja den är i mitt tycke svårast att hitta, svårast att lura , svårast att kroka och det krävs ett jäkla tålamod och mycket kunskap.
 
 
12. Största Laxen? Öringen? Gädda? Abborre? Gös? Regnbåge? Berätta lite om varje PB!
Lax: 6,3kg trollad på vänern , har inte fiskat så mycket lax men det kommer det att bli mer av nu när jag kommer att börja trolla i vår. Håller precis på att kitta upp båten. Så det PBt hoppas jag kommer få en rejäl höjning runt midsommar.
Öring: 4,1 kg var ute en 2 timmars tur och hade 3 fiskar i båten och största som sagt på 4,1. ibland är det lätt att fiska öring.
Gädda: 10,1 kg, tagen en spegelblank novemberdag. Fick en fisk denna dag och det var den
Abborre: 1,2 kg
Gös: 3,5kg , jag är väl ingen gösfiskare med tycker det är otroligt kul och rofyllt att meta
Regnbåge: fiskar inte regnbåge
13. Vad är "Sandhamnsguiderna" ?
Sandhamnsguiderna är ett aktivitetsbolag som inriktar sig på upplevelser och aktiviteter för grupp&privat personer.
Fiskeguidningen är en stor del av verksamheten och det är väl det jag själv sysslar mest med. Ribbåt lerduveskytte och kajaker är också exempel på saker som vi sysslar med.
 
14. Vad tror du är viktigt om man ska lyckas inom Sportfiskevärlden idag, hur lyckades du? Några tips?
1 Viktigast tror jag är att ha ett eget driv och ett genuint intresse för fiske och fiskerelaterade frågor.
2 Våga prova nya typer av fisken så att du får en bredd istället för att snöa in på endast en metod
3 Var ödmjuk och lyhörd inför livet under vatten ytan, men också gentemot kollegor/ kompisar/andra fiskare, framför allt den yngre generationen som ska föra sportfisket framåt
 

Sluterligen vill jag tacka dig Fredrik för att du gick med på denna Intervju.

 
HARE GÖTT!;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar