måndag 28 januari 2013

Människans Lika Värde STARKT Ifrågasatt Del 2!

Efter att Kenneth (SaveTheBalticSalmon) intervjuade mig om mobbningen som jag gick igenom under hela högstadiet och om mitt fiske så har det reportaget blivit en riktigt hit! På ett forum i Finland har det inlägget strax över 800 läsare (Olika). I Sverige är det flera hundra som snackar om det, på facebook är länken delad ca 200 gånger under endast ETT dygn och det är helt sjukt att så många människor som jag aldrig har träffat faktiskt bryr sig om mig på det sättet dom gör, det värmer så otroligt mycket när människor hör av sig från hela världen och berättar om deras egna historier och att dom tror på mig, ni har INGEN aning hur mycket det värmer att höra....
 
Så jag vet inte vad jag ska säga? Jag vill bara tacka er alla och att ni förstår en sak, att det är tack vare er att jag den jag är idag! Så här skriver Kenneth:)
 

Vi med flera beundrar Andreas ”Riktiga” Sten för att han låter oss beundra sportfiskets magi och förträfflighet. För vissa kan det vara skillnaden mellan ett utanförskap eller en tillvaro man trivs med. Vi har intervjuat Andreas, som levt under mobbingens ok i skolan. Han svarar här under om bl.a. Sportfiskets betydelse hur enormt viktigt det är i ett allt hårdare skolklimat.

531732_331832663572146_1417303013_n
165798_324992064256206_7568853_n
1 Vem är du?
  • Mitt namn är Andreas Sten men jag kalas även för Andreas ”Riktiga” Sten.
2 Vad pysslar du med?
  • Just nu gör jag inte så mycket om dagarna. Jag skulle egentligen ha gått första ring, men efter att jag gick om nian p.g.a. av mobbning, så blev det inget gymnasium för mig. Jag hade inte betygen som man behövde för att komma in på den linjen jag sökte.
3 vilket intresse har du?
  • ”Mitt intresse är självklart SPORTFISKE på HÖGNIVÅ!!! Jag brinner verkligen för fisket, det är min grej. Jag har inte så mycket annat att tillbringa dagarna med, så jag tillbringar sjukt mycket tid nere vid älven under den isfria tiden. Jag fiskar framförallt Havsöring och Lax som jag har hållit på med nu i exakt tre år. Under de tre åren så har jag lyckats tagit en Lax på 15.2 kilo och två Havsöringar på den exakt lika vikten 5.4 kilo”.
4 Hur tycker du att skolan är idag?
  • ”Just idag vet jag tyvärr inte hur skolan är, men när jag gick i skolan under högstadiet så hade jag ett helvete. Det berodde 100% på att jag vart mobbad av flera elever under tre år och skolan satte inte in några åtgärder. Mobbarna fick hålla på precis som de ville. Jag kunde inte koncentrera mig alls i skolan p.g.a. mobbningen, så betygen sjönk och med dom försvann min chans till utbildning. Jag gick om nian ett år för att försöka få upp betygen till minst G och det lyckades jag med hyfsat med trots att jag var allmänt less på skolan, som ni kanske förstår”.
5 Fiskepolitiken är under all kritik hur ser du på den?
  • ”Jag har inte så mycket att säga förutom att självaste Eskil Erlandsson borde skaffa sig ett nytt jobb där han vet vad han talar om”.
6 Gruvorna hotar dom sista vildlax-älvarna. Vad anser du är viktigt här? Ska våra barn få fiska i levande älvar i en framtid?
  • ”självklart ska våra barn i framtiden få fiska i levande älvar, men som det ser ut nu, så ser det tyvärr väldigt mörkt ut”.
7 Framtiden hur ser den ut för dig?
  • ”Min framtid ser just nu tyvärr väldigt oklar ut: Jag kommer att ansöka till Forshaga-akademin och Sportfiskelinjen. Det skulle vara helt underbart att få komma in där och syssla med det man verkligen älskar och brinner för. Men som sagt, man måste ha bra betyg för att komma in där. Men på grund av det som hände mig så ser det inte så ljust ut. Det finns dock ett annat sätt att komma in på skolan. För elever som inte har lyckats så bra i skolan och har uppenbara orsaker till varför man inte har lyckats finns en möjlighet och där kvalificerar jag mig jag. Så jag håller tummarna och hoppas och ber att jag kommer in”.
8 Tankar i huvudet! Vad ska vi människor ta fasta på?
  • ”Nu är detta allmänt och INTE bara fiske. Framför allt så tycker jag att vi ska ta fasta på våra vänner, som stöttar en och finns för en i alla situationer. Inte bara när du mår bra. utan framför allt när du mår dåligt. Sedan så tycker jag att alla ni människor där ute som har det jobbigt med något, ni MÅSTE våga chansa, våga säga NEJ, våga be om HJÄLP”.
  • 9262_363060690449343_1264376384_n
9 Hur ser dina drömmar ut?
  • ”Min absolut största dröm är att få jobba med sportfiske-TV, men den drömmen är väldigt långt borta nu, men man vet aldrig. En vacker dag kanske det står någon utanför dörren och frågar om man vill vara med”

Sportfiskeikonen Andreas Riktiga Sten står upp mot nedvärderade människor, men har ett stort hjärta och vill ge livet en chans till förändring. Givetvis vill vi lyfta Andreas till större uppgifter här i livet och betyg ska inte förstöra ens möjligheter, framför allt inte när man blivit utsatt för detta. Vi på Save kan inte mer än att vädja till Forshaga-akademin och sportfiske -Sverige att ha överseende med betyg med tanke på Andreas utsatta situation.

Det sociala översitteri kallat mobbing, som pågår i skolan idag, måste få ett stopp. Skolverket skyldiggör skolor som tillåter detta gå oförmärkt förbi. Det är skolans skyldighet att ta itu med detta ofog. På varje skola finns en likabehandlingsplan som skolan är skyldig att upprätthålla. Det som hänt Andreas är ett brott begånget av den skola han gått på. Vi vill därför skapa ett upprop till allmänheten om nolltolerans mot mobbing!!! Det är den enda vägen. Människors lika värden och behovet att vara sedd för den man är, är var mans rättighet. Personer som är utsatta blir allt mer drabbade p.g.a. de allt hårdare intagningsregler gymnasieskolan sätter upp. många för resten av livet i ett utanförskap.g.a. detta. Skamligt i nutidens Sverige. Vi ber er alla som ser detta, att resa er och stå upp för människor som inte klarar det själva.

Tack Andreas. Vi tror på dig och att mänskligheten ska se din stora charm och givetvis kommer din medverkan här att rädda någon liv. Just för att du ställer dig upp och berättar, ger ju oss en möjlighet att hjälpa dig och alla andra som kan se dig som en förebild till förändringen.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig! Det du berättar om har jag själv upplevt från första klass till sista året i realskolan (Det som idag motsvarar högstadiet.).
    Fisket var min livboj och den har jag tvingats använda flera gånger. Idag är jag ålderspensionär. Jag blev aldrig det jag trodde eller ville bli men i det yrke jag kom att ägna mig åt, mentalskötare, blev det så att jag råkade möta några av mina värsta plågoandar. De var kungar i folkskolan men de dog som utslagna missbrukare.

    SvaraRadera
  2. Du ska bara veta! vad fisket betydde mycket för mig när jag gick i skolan. Precis allt,jag kastade mig på cykel efter skolan "varje dag" och drog i väg till Gäddviken. Skolan var skit på min tid och det verkar som det inte blir någon bättring. Kenneth är en god vän till mig och jag hoppas att han kan hjälpa dig en bit att komma närmare Forshaga. Lycka till grabben......Vänligen Patrik Åkerblom

    SvaraRadera
  3. jättekul att hitta dej här, och givetvis röstar jag på din super braa bloggsida och röstar på dej, lycka till.
    kram bettan

    SvaraRadera