lördag 29 juni 2013

Laxfisket i Ljusne!

Jag har fått ett gäng efterfrågningar om jag skulle kunna tänka mig att göra en "Guide" som visar hur man fiskar och vad man behöver för att fiska Lax i Ljusne på Notholmen, även kallad "Udden". Självklart kan jag göra det, men jag vet inte direkt hur jag ska förklara, det mesta jag kan göra är nog att gå igenom vad man behöver för grejor för att fiska. Själva fisket får ni lära er själva när ni kommer hit för att prova lyckan efter riktiga silvertorpeder!:)
 
 
Flugfiske: När det gäller flugfisket så är sträckan vi fiskar på MAX 10 meter. Där är det uppströms kast som gäller så att linan får följa med vattnet nedåt och sedan svepa för att förhoppningsvis lyckas fånga någon Lax eller en stor Sommaröring. När det gäller spön så rekommenderar jag från 12 fot till 15 fot. Jag själv fiskar med 12.6 fot samt 13.2. Desto kortare spön, desto mer roligare är det på just det här fisket. När det gäller rullarna så är det viktigaste att de har en bra broms, utifall man inte vill bromsa med handen. Klass 9-13 är lagom klass. Jag själv kör med en Danielsson HD5 och en Hardy Zane rulle. Ca 300 meter backing, 30 meter skjutlina och en klump som heter "Grain 850". Till det en tafs på ca 1 meter, och där i ändan en riktigt giftig Laxfluga som helst ska vara bunden på en RIKTIGT stark krok. OBS! ENDAST enkelkrok vid detta fiske.
 
 
Spinnfiske: När det gäller spinnfiskar så är sträckan längre än flugsträckan, ca 20 meter som är den giftigaste. I mitten på sträckan är den absolut bästa platsen, för där får man bra bottenkontakt hela vägen och har chans att komma ned i gropen för att fånga de "Större" fiskarna. Spön så är ett 11-13 fot perfekt, helst med en kastvikt som klarar vikter upp till 200 gram. Jag själv fiskar med ett 13 fot som har en kastvikt upp till 120-140 men det är inga problem att kasta vikter upp och över 200 gram med. När det gäller rullar så är det en 7000 rulle som gäller, 0.60 i Lina är det optimala för detta fisket. Tafs ca en spölängd, 0.45, samt lika på fluga.
 
 
HARE GÖTT!:))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar