lördag 7 september 2013

Söderhamnskuriren - Interju

Så här såg senaste intervjun som jag gick med på:)


"PÅ Ljusnesportfiskeklubb spenderar Andreas Sten större delen av sin tid."

SATSAR ALLT PÅ FISKE!

 
Så länge Andreas Sten kan minnas har han fiskat. Nu tar han sitt intresse till en ny nivå och börjar på Sportfiskegymnasium i Forshaga.
- Jag fiskar inte för att få mat, jag fiskar för att det är kul, säger han.
 
Klockan är inte ens nio på morgonen när jag träffar Andreas Sten på ljusnesportfiskeklubb. Här tillbringar han en stor del av sin tid. För ungefär tre-fyra år sedan hade Andreas det tungt i skolan. Fisket blev hans räddning.
- När det var jobbigt i skolan drog jag mig hit, till fiskeklubben. Här är alla trevliga och alla är lika värda, säger Andreas.
 
Det var även då som han bestämde sig för att satsa på fisket. Till hösten ska han flytta till Forshaga och plugga tre år på Forshagaakademin.
- Jag blev så himla glad få jag kom in. Det är fiske jag vill hålla på med.
 
I år bokade han sina fisketiden i Ljusne redan i början av mars. Oftast fiskar han flugfiske men när Kuriren träffar honom fiskar han spinn.
- I dag var det fullbokat på fluga.
Det är det jag fiskar mest annars. Vi har bara pratat i en kvart när en av de andra fiskarna får en lax på krogen.
 - Jäklar vilken fin! ropar Andreas.
 
Han har växt upp i Ljusne. Orten är inte bara hemma, den har också ett av de bästa fiskeställena. Intresset för fiske kom inte helt av sig själv, Andreas pappa har fiskat i yngre dagar.
 
- Det var med pappa jag började, nu är jag värre än honom när det gäller fiske, säger Andreas och skrattar.
 
I Juli drog Andreas sin största fisk för i år. Det var en Lax på 14.6 kilo. Detta berättar Andreas glatt och det märks tydligt att han brinner för fisket.
 
- Vi trodde att jag skulle slå mitt personbästa med den Laxen, men det ligger på 15.2kg.
 
Inte nog med att den julidagen levererade en sådan stor Lax. Andreas började fiska vid åttatiden på morgonen, vid klockan tio samma dag hade han fiskat fullt.
 
- Fiskat fullt har man gjort när man fått tre fiskar. De två andra Laxarna vägde 12.2 och 11.4 kilo, berättar Andreas och fortsätter:

- Det var så fina vikter. Det var riktigt kul, faktiskt!
 
I framtiden har han specifikt mål i sikte. Det är att få ett eget tv-program om fiske. Förra hösten var TV4 Sport på plats i Ljusne för att spela in fiskeprogrammet " Fiske - Lite Djupare".
 
- Det var så himla roligt när de var här, man fick se hur det funkade. Andreas är väldigt målmedveten och siktar på att utbilda sig till fiskeguide.
 
Precis när han ska berätta något dras det upp ännu en fisk ur Ljusnan, denna gång var det en öring. Andreas fortsätter:
 
- Vill man något måste man satsa ALLT på det, annars kan man inte förvänta sig att det ska gå heller.
 
" Vad är det bästa med fiske?"
- Det är gemensakapen runtom. Att få napp. Pulsen stiger och man får rysningar, man vet inte vad som sitter på kroken, det kan vara en tvåkilos eller en 20-kilos.
 
Jag frågar vad Andreas gör när han inte fiskar. Först blir det tyst innan han säger:

- Jag fiskar typ jämt. Jag satsar på detta och inget annat!

HARE GÖTT!:))
 
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar