fredag 11 november 2011

Öring morgon.

Undertecknad med den fina öringen som drog ned vågen till härliga 3,8 kilo.









Den röda och lila tubflugan har skördat många öringfångster sedan åttiotalet.



















Det krasar behagligt under fötterna, då jag gick den lilla biten från bilen och ned till flugsträckan på Udden.




Nu får man även passa sig så man inte halkar, på alla förrädiska stenar efter stranden. Mordiskt hala kan dessa vara och det är lätt att tappa balansen och drutta i älven.




Fisket den senaste tiden har ju som bekant varit trög och i bland hopplöst. Flugsträckan är nog det minst fiskade stället just nu i Ljusne.



Jag provade även där på onsdags morgonen och fick en godkänd och tappade en stor fisk som slet av tafsen.



Nya försök skulle göras under denna frostfrusna fredag. Nu visade det sig att vattnet var lite väl hårt för denna årstid och det var även en säl ute i strömkanten. Läget var inte direkt optimalt slkulle man kunna säga.



Det blev därför några försök med spinnspöt och tubfluga. Nästan omgående hugger en fin blank öring på runt 1,5 kilo. Sedan är det stopp ! Nya försök på flugsträckan och det är endasten mycket mörk och mager lax som hugger på min oranga fluga.




Ned till spetsen på Udden och nya försök med långdäng långt och rakt nedanför lillakajen och gung gung ute på mitten. Detta dängfiske resulterar i en öring runt 47 centimeter innan jag ger upp.




Då går jag sedan mot den fina nygjorda kanalen och testar några kast. En lax och flera hugg blev resultatet på endast några minuter. Fisken hugger på min fluga med gummiben och rödlila svans.




Efter ett flugbyte till tubfluga efter några missade hugg - Smäller det till ordentligt. En bättre fisk gör en rusning direkt efter mothugget och jag känner att det är en bättre fisk.




Efter en minde kamp kan jag håva en kanonblank öring som drar ned vågen till finfina 3,8 kilo.




Det var en trevlig avslutning på dagen efter som jag i kastet efter lyckas få tjing i rullen och linan går av.




Nu blir det fluga i morgon med min nyinköpta Guideline Pounch och Danielsson rulle :-) Nya friska tag och med lite tur något napp . .



/ Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar