tisdag 1 maj 2012

Fruktansvärt!

Under trollingtävlingen på Bornholm så har 917 laxar slaktats. 917 Utrotningshotade Laxar.
Sex stycken Laxar per båt har vägts in, alltså dom sex största. Vad hände med resten av Laxarna?

Dett sker alltså under "Sportfiskarens" namn.. INTE "Yrkesfiskarens".
Så vitt jag vet så åker många "Sportfiskare" till Norska älvar för att fiska Lax och Havsöring för att det finns inte mycket kvar här i Östersjön. Hmm... Nu kanske ni vet varför!

Vi skyller på "Yrkesfiskarna" m.m.
Jag tycker det är dags att vi börjar fundera på vad vi "Sportfiskare" gör när "Vi" slaktar så mycket fisk.

Vad jag har hört så har redan nu dom första vandringslaxarna fångats på ett annat ställe, Landsort.
Jag tror att inom en kort tid så kommer det att vara fullt med trollingbåtar ute med minst sex spön per båt för att jaga Laxarna som är på väg mot våra älvar.

Kommer inte Laxarna upp i våra älvar så blir det ingen fortplantning och beståndet kommer helt att dö ut.

Dags att lära sig "C/R"!

Men dom som har turen att komma upp i älvarna så möts dom istället utav ett vattenkraftverk. Där har vi ännu ett problem.

Jag vet inte hur det är på andra ställen, men i Ljusne så leker INTE Laxarna och Havsöringarna. För då hade det fångats mycket mycket mer "Vild" fisk än vad det gör just nu.

Antingen så MÅSTE det byggas vandringsvägar för fisken, eller så måste kraftverket bort! Jag vet att det är en väldigt "tjat" om just Vattenkraften. Men det är för att dom som "tjatar" har förstått vilken katastrof den "Gröna" vattenkraften verkligen innebär.

MVH Andreas "Riktiga" Sten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar