torsdag 23 augusti 2012

Laxfiske | Säsongen 2012 Är Över!

Årets Laxfiske började otroligt trögt för min del, med otroligt många tappade precis vid håvningen.

Vattenföringen har absolut INTE varit på topp. Spillning i luckorna under hela säsongen förutom sista dagen. Två luckor har nästan ständigt varit öppen och förstört fisket på Notholmen.

När det väl gick mycket vatten på den Norra sidan så gick det inte att få någon ändå, hemskt få kom upp. Men i slutet på säsongen hände något. Det började hugg hej och vilt!

Både Notholmen och den Norra sidan började att leverera massvis med fisk! Det var knappt en vecka som var väldigt speciell på den Norra sidan. Man var garanterad att få kontakt med fisken. Men det som var väldigt speciellt var att det knappt gick något vatten. Vi stod och körde mellan 30-50 gram och det nappade som bara den.

Ja som sagt, säsongen började trögt för min del. Men till slut så kom den efterlängtade första Laxen för säsongen. En otroligt fin blank Lax på 6.7 kilo!



Sedan gick det ett x antal pass med många kontakter men ingen på Land -.- Men till slut så nappade det äntligen! En lite Blank Lax på 1.3 kilo!



Nästa gång det var min tur att dra en firre så var enormt trögt hela dagen, alla fall för min del. Alla på Notholmen hade fått fisk under dagen förutom jag, helt ärligt. Vid denna tid så var jag jävligt less, ingeting stämde. Allt gick fel, fastnade, kastade bort linor. Jag hade ingen kontakt på hela dagen...
Men jag gav ICKE upp!
23.30 på kvällen så satt jag på en fluga med varenda färg tror jag. Blått, grått, grönt, vått, svart, och lime. Efter att ca halva tiden av min runda hade gått så drar det till rejält i spöt! PANG! Havsöring på 5.4 kilo och BARA 68 cm lång!




Efter denna magnifika Havsöring så dröjde det ett tag innan nästa fisk kom, otroligt dåligt vatten. Två luckor som stod öppen dygnet runt och förstörde fisket totalt på Notholmen. Jag bestämde mig för att köra ett par Spinnpass. Det dröjde fyra pass innan jag fick min efterlängtade spinnfångade Lax. Vikt 7.7 kilo!!!:D



En vecka efter jag fick den så började eldoradot på den Norra sidan. Första gången jag var ner för att fiska Lax i år så vart det "Succes":D
Jag började med att dra en första Laxen runt 21.10 på kvällen och den vägde prick 10 kilo!!!:D



21.30 så small det igen! Efter en lång och otrolig nervös fight så kommer min största Lax upp för i år med en vikt på 12.5 kilo!:D


Efter fotografering så smäller det IGEN, första kastet! Upp kommer en Lax på 2.6 kilo!:D
Två kast två fiskar!


Två dagar senare, på samma ställe så blir det fisk igen! En liten Blank Lax på 1.7 kilo!:D


Dagen efter att så var det dags igen! Dagen började ledsamt med två felkrokningar, en i stjärten och ena i styvfenan samt några tappade. Men helt plötsligt så börjar tuggningarna! Efter ett jävligt hårt mothugg så sitter den där! Denna fight var OTROLIGT nervös må jag säga. Gick fast bland stenarna en gång men kom loss. När Victor håvar den så kan vi konstatera att "den" är ÄNNU en Havsöring på 5.4 kilo!!!:D




Det vart ännu en Lax på den norra sidan, men en liten på 1.9 kilo!:D



Tillbaka på udden, jag och Victor fiskade helt själv på flugsträckan under hela förmiddagen. Ända tills en flugvakt kom på eftermiddagen. Just denna dagen skulle bli minnesvärd. Victor fiskade fullt på förmiddagen och jag drog denna Lax på 7.2 kilo!:D


2012-08-21 var det kommun dag på udden, jag fick även fiska då för att ge bort spöt om jag drog på någon. Efter att ha givit bort sju drillningar så började tuggningarna! Denna är MIN säger jag på en gång! En mycket lång fight och otroligt nervös håvning. Men när den väl är i håven så kan jag konstatera att jag fick en Lax på 8.4 kilo!:D

 
Denna säsongen har varit enormt rolig, jag har träffat mycket nya människor och lärt mig nya tekniker. När Notholmen (Spinnsträckan) öppnas igen den 16 September så kommer jag och Stefen "Guden" Strandqvist att befinna oss där för att dra några feta Havsöringar och kanske även någon Lax?
HARE GÖTT!:D
















1 kommentar:

  1. Man för gratulera till 2012 års laxfiske det har du lyckas bra med

    SvaraRadera