onsdag 19 september 2012

Ännu Mer SvartLax!

17.00 var klockan och jag stod nere vid "Udden" för att prova lyckan efter Lax. Vattenföringen var INTE på topp, men det var däremot vädret! Molnigt med lite vind. Första tanken var att nu måste det kunna gå att få någon. Helt själv på hela fiskesträckan, första kastet så drar jag på en som väljer att kliva av efter några sekunder.
 
Senare under kvällen så lossnade det! Först så smäller det på en Lax på 5.5 kilo!:D
 
 
Tjugo minuter senare efter att ha tappat två stycken så kommer dagens andra och sista Lax upp! Prick 5kilo!:D
 
 
Idag har det även varit GRYMT fiske vid smedjan, flera Havsöringar mellan 4-5 kilo på land och några mindre. Även en del Laxar har tagits under dagen. Men det är INTE nystigna höstöringar som har kommit in, utan det är sådana som har varit här över sommaren:)
 
DETTA ÄR ALLT JAG HAR ATT SÄGA OM DOM JAG FICK IDAG:
 
Känn på den ni alla som säger att man inte kan ta reda på "Svart" Laxar.
 
 
HARE GÖTT!:D
 
 


9 kommentarer:

  1. Sjukt kul me fart på lekfiskarna!
    Lite synd bara att du inte ger dom en chans att leka när dom ändå vigt hela sitt liv åt just de ögonblicket...
    Och vad är meningen att käka kött me knappt nåt näringsinnehåll alls?

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Dom leker inte i Ljusne ! Vart är dom sedan då i så fall ! Fångas ju i princip bara klippt fisk ! Sen undrar jag hur du själv gör ? Tar du upp blanklax 1-2 månader tidigare ? Dom ska ju också leka . Tycker hela den här diskussionen om leklax börjar spåra ur . Varför fiska överhuvudtaget !!!
    Peter//LJUSNE JPM

    SvaraRadera
  3. Leker gör dom alltid... Sen hur lyckat de blir e ju en annan fråga... Skulle jag fånga en klippt blank fisk från ljusne i början av sommaren skulle jag definitivt INTE ta upp den. Nu undrar du säkert hur jag kan va så naiv när jag ändå fångat en så fin matfisk som ändå inte bidrar till den vilda stammen. Och anledningen till de e helt enkelt gifter och en korrupt fiskeripolitik! Jag tänker inte nöja mig med någon dåligt odlad fisk som är resultatet av värdelöst förvaltade fiskeresurser! Men vill du ta upp giftig och näringsfattig fisk för att sedan servera på matbordet hemma så är de upp till dig. Men det alternativet existerar inte ens för mig. Att ens äta fisk som kan ta död på ett foster i en gravid kvinnas mage låter helt overkligt för mig...

    Ja ser även att du lyckats hitta knappen med utropstecknet... Duktigt där.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du till en början inte ens skriva ditt namn så är det bara att lägga ner diskutionen, för då är du tydligen rädd för att samtalet ska fortsätta. Öga mot Öga!

      Radera
  4. Ja fel av mej besserwisser där (eftersom du verkar sakna namn) . Och här är utropstecknet igen ! Självklar leker dom , men det blir ingen lax ändå . Sen är det så här att du verkar blanda ihop laxen i kassar med odlad lax i ljusne som går ut i havet som smolt och äter naturlig föda .Läs på innan du yttrar dej . Därmed är denna diskussion slut för min del du bittra människa utopstecken
    Peter//LJUSNE JPM

    SvaraRadera
  5. Synd att ni är anonyma, ni kan tala om för mig var laxen kan leka i Ljusnans mynning ni som skriver om detta kan aldrig varit i Ljusne och sätt hur det ser ut, borde ta er ett besök, ska ni klandra nogon för att man tar upp lekfisk kan ni börja i rätt ända och klaga på dom som stängt lekvägarna för Ljusne laxen. Sen ska du veta att dom är lika goda som nystigen lax det vet jag för jag har precis ätet en bit det var mumsigt.
    mvh/willi

    SvaraRadera
  6. Jag förstår mig inte riktigt på ert sätt att resonera i denna diskussion...
    Jag försöker inte ändra ert sätt att se på saker å ting när de kommer till laxfisket i er kära älv. Däremot tycker ja de e synd att en såpass ung kille som andreas ska förespråka en acceptans av denna näst intill obrukbara lax som håller på att ersätta de vilda bestånden i östersjön. Samt att man dessutom tycker de e okej att folk plockar upp giftig fisk och anser det vara fin matfisk?
    Och när det kommer till odlad fisk så tycker alltså peter att detta sköts på att snyggt sätt av kraftbolagen?
    Detta är saker jag har svårt att förstå när de kommer till denna diskussion...

    Dessutom får jag tydligen veta av peter att jag är dåligt påläst när de kommer till dessa ämnen. Vilket för mig bara framstår som ett patetiskt påhopp från en redan försummad debattör...

    Och mitt namn är Gustav. Så andreas kan ta detta med mig öga mot öga...

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till en bra början alla fall, giftig? Då har du tydligen aldrig fått en lax någon gång, och det leder till nästa mening. Så det är "Avundsjuka" som allt detta handlar om? Om "Gustav" är ditt riktiga namn, brukar du någonsin fiska i Ljusne?

      Radera
  7. Fel igen av mej att diskussionen var slut ! Du verkar ju alldeles snurrig Gustav . Inte dåligt vad du kommer med påhopp och lägger ord i min mun . Jag har inte skrivit att du är dåligt påläst , men därimot att du ska läsa på (sug på den du) . Så här kommer det säkert något påhopp från mej med ! Vart fan har jag sagt att detta skötas på ett snyggt sätt av kraftbolagen ? Laxtrappor skulle ha byggts när kraftverket gjordes . Kraftbolagen är ena jättebovar i lax sammanhanget ! Ingen skulle hellre än mej se att haven var full med enbart massor av vild lax och ingen odlad . Men nu är det som det är . Och vart i din hjärna har du hittat att laxen i Ljusne är giftig , haha ! Har du varit här och tagit prover ? Laxen som föds upp i Ljusne är från en egen stam från Ljusnan som dör ut annars , men det vistte du väl med (du som kan allt om vild lax) .Och vad det gäller de vilda bestånden så ska du inte tro på allt du läser om att den odlade laxen skulle ta död på den vilda . Om vi slutar sätta i lax i haven så kan du titta i stjärnorna efter lax överhuvudtaget om några decennier . Och det beror på helt andra saker än den odlade laxen . Kraftverk , överfiske samt förstörelse av haven m.m ! En tanke till bara : Om all odlad lax förbjuds , även den i kassar som går till försäljning i butik . Tror du då att den vilda laxen skulle hämta sej ? Det tror inte jag för då skulle efterfrågan på den vilda laxen öka enormt med hårdare fiske samt tjuvfiske på den (inte bara i Sverige , världen är stor Gustav )

    Den som är patetisk och försummad i sammanhanget är du och ingen annan utropstecken Och kalla mej för försummad debattör får stå för dej . Fint ord ! Du få kalla mej för idiot om du vill ! Skulle inte kunna bry mej mindre !

    Och en sak ska du ha klart för dej . Andreas släpper tillbaks betydligt mycket mer fisk än han tar upp ! Men det visste du väl med , besserwisser !

    Nu orkar jag inte se dina dumma inlägg längre , Gustav (om det är ditt riktiga namn). Ha ett bra liv .

    Så där ja då har jag avslutat mitt försummade debattörs inlägg så nu kan du skriva hur mycket skit du vill om mej ! Varsågod !!! (kolla det blev 3 utropstecken)

    Peter//LJUSNE JPM

    SvaraRadera