onsdag 19 september 2012

Tankar kring "Svartlaxar"

Jag har dom senaste dagarna funderat lite runt dom lekfärgade Laxarna, alltså svartlaxar. Just runt detta ämne är det otroligt mycket snack, man kan väl inte ta upp en svartlax eller? Så låter det just nu hos dom flesta människor. Det går inte att äta dom, vit i köttet, smakar rent av skit. Men jag kan säga så här. Den laxen på sju kilo som jag senast fick, den var jätte fin i köttet. En mycket god vän till mig villa så gärna ha den, så han fick ta den. Gillar ni inte det, så kan ni ta kontakt med mig här och nu och säga vad ni tycker!
 
Uppe i Bergeforsen står fiskare och drar upp till fem svartlaxar per dag/person, inte många som får friheten åter. Där är det hur lungt som helst, men så fort någon tar upp en svartlax i Ljusne då blir det ett jävla liv. Jag har börjar bli riktigt less om snacket just om svartlaxar.
"Dom ska få friheten åter eftersom dom ska leka, annars blir det ingen fortplantering" så låter det just nu nästan överallt i Sverige. Men då säger jag åt er att tänka på detta :

All fisk som slaktas under sommaren när dom är blanka och fina då? Ska inte dom leka? Hmm... Nu är jag inte med här... Man kan alltså stå och ta upp blanka laxar som senare ska bli svart och leka? Då borde väl alla dom också få simma tillbaka, eller har jag fel nu?
 
I Ljusne kan jag garantera att MINST 90% av alla "Svartlaxar" får simma tillbaka, om man jämnför med andra ställen så är det ENORMT bra. Jag tycker ni ska tänka på det här, varför kan man ta upp blanka laxar men inte svarta?

MVH ANDREAS RIKTIGA STEN


4 kommentarer:

  1. Den var ju vit i köttet sten ! när lejf skärde upp den ! fult och ljuga !:)

    SvaraRadera
  2. Vad jag ser så har Sten inte skrivit att den var röd i köttet , utan fin . Läs riktigt innan du anklagar folk för att ljuga :)! Sen vet jag fler folk nere vid älven som ljuger . Om bland annat storlek , rättkrokad :)
    Kanske en rättstavnings lektion också är på sin plats :) sten=Sten
    lejf=Leif , skärde=skar , fult och ljuga=fult att ljuga :)

    Kör hårt Sten ! J.B

    Kör hårt Sten

    SvaraRadera