onsdag 14 november 2012

S-O Larsson Del 2!

Vilket sorts fiske ligger dig närmast om hjärtat?
Jag gillar många typer av fiske, har flugfiskat, spinnfiskat och pimpelfiskat mycket som yngre.
 Nu blir det mest riktat fiske efter hälleflundra och gädda.
Vad tycker du om den "Gröna vattenkraften? 
Måste erkänna att jag inte följer debatten i någon större utsträckning. Jag tycker det är tråkigt att vattendrag byggs ut och säljs som ”miljövänlig el” Det verkar vara mycket mygel inom vattenkraft.

Vad tycker du att du behöver utveckla med ditt fiske?
Jag behöver komma tillbaka till gädd och abborrfisket mer. Det har fått stå tillbaka för fisket efter hälleflundra i Norge. Jag hinner tyvärr inte med allt jag vill. Jag kommer att ismeta gädda och pimpelfiska mer denna vinter än jag gjort de senaste vintrarna. Jag vill även fortsätta utveckla beten inom varumärket Mieko.

Berätta om ett misstag du har gjort när du fiskat, som du inte kan glömma.
Jag gör ofta misstag men försöker ta lärdom av dem. Om man inte vågar misslyckas kommer man inte att lyckas heller. Det gäller ofta att tänja på gränser och våga testa nya vägar. Kan verka konstigt men jag tycker misstag är ofta bra.
Tappade en riktigt stor hälleflundra på grund av linbrott förra säsongen. Jag hade slarvat med att kapa yttersta delen av linan när jag fiskat ett tag. Linan var lite nött och gick av. Det var ett onödigt misstag. Allt måste klaffa till 100% om man skall lyckas ta drömhällen. Så är det med de flesta större fiskar.

Vad tycker du är din hitintills största bedrift?
Inom fiske är det helt klart att bygga upp varumärket Mieko och företaget Mieko Fishing. Det ger mig möjlighet att arbeta med mitt största intresse.

Hur bra är du på att samarbeta med andra fiskare?
Haha, det får du fråga andra om. Jag är nog rätt envis ibland.

Kan du beskriva de viktigaste erfarenheterna du har fått under din fiskekarriär?
Som med allt annat måste man gå in för det till 100% för att bli riktigt duktig. Sen är det inte bara de riktigt stora fiskarna som räknas. En dag på fjället kan vara helt underbar även om fisket inte är bra. För mig räknas naturupplevelsen lika mycket och det kan vara lätt att glömma i jakten på de riktigt stora fiskarna.

Tycker du att det är "rätt" betalning för ditt arbete?
Det blir tuffare konkurrens i alla branscher, även inom sportfisket. Det gör att vi måste utveckla oss för att klara konkurrensen. Jag gillar det för det för tekniker, utrustning och kompetens framåt.

Var tror du att du befinner dig om tre-fem år, yrkesmässigt/privat?
Yrkesmässigt fortsätter Mieko och Mieko Fishing att utvecklas. Jag vill även få tid att jobba mer med utveckling av produkter.
Privat skulle jag vilja få lite mer tid över för mina andra intressen. Jag gillar att träna. Åker gärna skidor, springer och klämmer in någt styrketräningspass ibland. Hinner inte med det så mycket som jag vill då jag jobbar mycket. Självklart vill jag också behålla min goda hälsa och må bra.

Vilka är dina styrkor?
Den frågan skall du egentligen ställa till någon som känner mig. Själv skulle jag nog säga att min envishet är min största styrka.

Vilka är dina svagheter?
Haha, det kan också vara min envishet.

Vad vill du ha ut av ditt jobb?
Jag vill trivas med livet och min vardag.

Vad har varit dina största yrkesmässiga prestationer så här långt?
Att bygga upp det företaget jag var delägare i när jag bodde i Stockholm.
Varför just "MiekoFishing"?
Namnet Mieko kommer från byn och sjön Miekojärvi i Norrbotten. Mina föräldrar har sommarstuga där och jag startade min karriär som sportfiskare där.

Kommer vi att se dig i Ljusne någon dag?
Miekocupen går ju i Vallsta så jag kanske dyker upp i höst.

Hur bra är du på att prioritera?
Jag måste prioritera rätt mycket så det är jag nog ganska bra på.

Vad motiverar dig att göra ditt bästa?
Att ha en klar målsättning med det jag gör.

Vad gör du som Guide?
Jag guidar sällan, skulle vilja guida mer än jag gör i dag men får prioritera.

Har du något tips om man vill bli FiskeGuide?
Forshagaakademin verkar vara en bra utbildning. För att bli riktigt bra guide krävs mer än utbildning. Erfarenhet, förstå vad gästen vill ha ut av fisket och social kompetens är andra viktiga bitar. Min vän John Hedström som är fiskeguide på Nordic Safari, Mehamn har gått på Forshaga. Han kan mycket och är en riktigt bra guide.

(Sten) Har du några frågor till mig?
(S-O) Vad står ”Riktiga Sten” för?

Namnet "Riktiga" fick valde jag att ta för ett par år sedan när mitt Facebook konto vart hackat. Det var någon idiot som tyckte de var kul att förstöra för andra människor. Så jag gjorde ett "nytt" konto, och där hette jag "Andreas Riktiga Sten" som jag än heter idag, valde det namnet för att folk skulle veta att det var jag och ingen annan.

Sluterligen vill jag tacka dig S-O Larsson för att du gick med på "Del 2" i min Intervju Serie.
OBS! GLÖM INTE att kolla in www.miekofishing.se för att handla lite smått och gott!

Längre fram så kommer "Del 1 Med Emma Bäcker Håkonsen " , "Del 2 Med Christer Borg" och "Del 1 Med Martin Falklind". Ännu längre fram, troligtvis detta år, (Hoppas jag) så kommer "Del 2 Med Robert Jonsson". Även "Del 2 Med Jan Ohlsson" !
Är det någon som ni skulle villa att jag försökte få en Interjvu med, så skicka ett mail!

 Hare gött!:D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar