söndag 13 januari 2013

Flugbindning | Wolly Bugger!

Under dom senaste veckorna så har jag fått flera förfrågningar om jag skulle kunna visa hur jag binder mina Wolly Buggers... Så nu kör vi!
 
 
Krokarna jag använder är "Kamasan B800" i storlek 8, ibland även 6, men det är väldigt sällan! För att förtynga flugan så använder jag varken blytråd eller nå liknande, jag använder helt enkelt lite större Guldskallar eller Tungstensskallar!
 
Guldskalle storlek :  5mm
Tungstenskalle : 3.8mm!

 
Självklart så börjar du med att sätta på skallen som i detta fall är en guldskalle på 5mm. Sedan binder du fast tråden precis där "Gapet" på kroken börjar.

 
Som stjärt använder jag antingen "Zonker" eller som nu, "Marabou".

 
Ta en fjäder Marabou. Använder du denna Marabou som jag använder, "Wollybugger" då kan du ta ändan av fjädern och klipp av den, då ska det bli något liknande...

 
Som hackel använder jag ett litet "Finare" hackel, nu kommer jag inte ihåg vad det heter. Men priset ligger från 300kr - 800kr, beror lite på kvalitè.

 
När du har tagit ett fint hackel så vill du att ändan ska likna ett "V". Då blir det mycket lättare att sätta dit hacklet också börjar hacklet att ställa sig upp direkt när du börjar snurra det!

 
Sätt ditt hacklet som bilden visar...

 
Sedan kommer vi till dubbningen! Jag använder nästan JÄMT "Ice Dub" för den är grymt lätt att dubba och går mycket fort...


Jag börjar jämt att dubba mina flugor framifrån, varför får ni se snart...
 

 
Nu när kroppen är dubbad så är det dags att sätta på hacklet! Snurra framåt med jämna och fina varv....


Nu kommer vi till det lilla kluriga, bindningstråden är kvar längst bak och du har hacklet fram utan att kunna fästa det med något? Medans du håller hacklet så binder du framåt utan att "Gömma" några strån, gör du det så sitter hacklet mycket bättre och lossnar nästan aldrig!
 

 
Sedan limmar jag tråden och lindar ett par varv...
"Zap A Gap" är lätt det bästa limmet!
 


Sedan kan du dubba lite mer strax bakom skallen så att bindningstråden inte syns, sedan är den klar!:)
 

 
HARE GÖTT!:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar