fredag 11 januari 2013

Tankar Kring "C/R"

Jag gissar att många av er såg senaste avsnittet i serien "Fiske Med William" där tog dom upp ämnet "Catch And Release". Dom visade en filmsnutt från en film där man även tog upp fiskarna och opererade dom, släppte sedan tillbaka dom utan några som helst problem. Så då börjdae jag att tänka på vad som är skillnaden mellan "Sommar" och "Vinter fiske".
 
Under den "Is - Fria" säsongen så föredrar man att alltid köra C/R så mycket man kan, men när man pimplar tex Röding, Öring, Regnbåge på vintern så säger folk att man inte kan köra C/R för fisken överlever inte att vara ovanför vattnet. Men då måste jag fråga en sak, hur kan man sitta och meta Gädda eller Gös, ta upp dom och fotografera för att sedan släppa tillbaka dom? Borde det inte vara samma där? Missuppfatta mig INTE nu, för jag är med dom som tar upp fisk på vintern och släpper i dom, det tycker jag är helt okej. Sedan alla som snackar att man inte kan ta upp och släppa tillbaka, ni kanske borde läsa på lite...?
 
Kompisar till mig (Team Blanköring) pimplar mycket, dom tar upp och sedan släpper i, och dom har fångat samma fisk flera gånger... Så nog överlever fisken! Fast, det är ju skillnad om det är
20- eller 1- också så klart. Men oftast så är det nog inge problem. Så var inte rädd att ta upp fisken för att ta en kort, dom klarar sig. Dom är med tåliga än vad vi människor tror!:)

HARE GÖTT!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar