onsdag 2 januari 2013

Christer "Älvräddaren" Borg Del 2!

1. Vilket sorts fiske ligger dig närmast om hjärtat?

Flugfiske, men har inte hunnit igång riktigt, men brinner efter att få komma till skott, verkar så kontemplativt..


2. Vad är den “Gröna” vattenkraften om du ska vara ärlig?

För mig representerar den för tillfället ett nödvändigt ont, men ska fasas ut så fort det går, dvs. när det finns en energikälla i kombination med lagring av el storskaligt som på alla sätt rent tekniskt kan ersätta vattenkraften. Ligger inte så långt bort. Och vattenrkaften är allt annat än grön…
 

3. Vad tycker du att du behöver utveckla med Älvräddarna?

Vi behöver mer kanslifolk som kan göra grundundersökningar av de fall vi får in från allmänheten. Nu har vi fått råd med en halvtidstjänst, så det är mycket bra.


4. Hur går det för er nu?

Det går bra. Vi syns mer och mer och fler människor av alla sorter (politiker och andra) vet vilka vi är och har ful respekt för oss. Medlemsantalet växer stadigt.


5. Har ni något “Stort” på gång?
 
Jodå, flera saker, men kan tyvärr inte avslöja här och nu, det måste få komma när det kommer. Men räkna med att få höra av oss under 2013.


6. Varför är “Tranås Energi” bättre än alla andra?

De gör allt rätt i sin egen vattenkraft, bygger fiskvägar och omprövar sina egna domar. Helt unika i det avseendet, de förstår poängen med biologisk mångfald och rättar de bekymmer som finns i kraftverkn, det gör ingen annan på detta sätt.


7. Berätta om ett misstag du har gjort när du fiskat, som du inte kan glömma.
 
Oj, svår fråga. Men fick på min första havsöring i Stockholms skärgård, stod högt uppe på en brant klippa. Havsöringen slog på, men jag hade förstås ingen chans att få den eftersom jag stod cirka 7 meter över havsytan utan möjlighet att komma ned… Den skakade sig loss efter kanske 2 minuters andlös spänning.

 
 
8. Vad tycker du är din hitintills största bedrift?

Sportfiske: PB gädda, 6, 8 kg på egentillverkad wobbler. Älvrädderi: Stopp på Statkraft i deras planer på att bygga vattenrkaft i Röån, samt att Vattenfall gick på pumpen i Vojmåöverledningen, där jag och många andra såg till att Sveriges första folkomröstning vanns av oss.


9. Hur bra är du på att samarbeta med andra fiskare och älvräddare?

Jag tror jag är bra, men frågan ska nog ställas till de som vill samarbeta med mig.J


10. Kan du beskriva de viktigaste erfarenheterna du har fått under din karriär?

Att kraftindustrin inte har några skrupler och ljuger utan att blinka om det behövs. Att det går att påverka rikspolitiken till det bättre, se t.ex. den utredning som just nu pågår om vattenkraften med syfte att få in den på riktigt under miljöbalken.


11. Tycker du att det är "rätt" betalning för ditt arbete?

Absolut, jag är mycket nöjd med mitt arvode om det var vad du menade, och jag är i det sammanhanget mycket tacksam för alla bidrag vi får i form av medlemskap och sponsring från företag.


12. Var tror du att du befinner dig om tre-fem år, yrkesmässigt/privat?

Jag hoppas att jag fortfarande är aktiv inom miljörörelsen och att jag fortfarande är ordförande i Älvräddarna, om de som väljer vill ha det så. Privat har jag en familj med min kära fästmö och våra barn och att jag kan vara ledig ibland med dem.


13. Vilka är dina styrkor?
 
Envis, tar inte ett nej, är säljare med bra argumentationsteknik. Kan prata i offentliga sammanhang, gillar att debattera.


14. Vilka är dina svagheter?

Kanske för ivrig ibland, vill allt nu! Dålig på att organisera mitt eget arbete, totalt inkompatible med papper t.ex.


15. Vad vill du ha ut av ditt jobb?

Det jag får idag. Glädje i att påverka åt rätt håll, att skapa förutsättningar för mina och andras barn att få uppleva ren och bra naturmiljö.


16. Vad har varit dina största yrkesmässiga prestationer så här långt?

Att hjälpa till att få nuvarande utredning från miljödepartementet att ske.


17. Hur bra är du på att prioritera?

Sisådär, vill alltid göra allt nu på en gång… J


18. Vad motiverar dig att göra ditt bästa?

Att de som vill exploatera vår natur är sådana svin i mina ögon. Att tjäna pengar är givetvis ok, men att göra det på att förstöra natur och miljö när man vet att det är så är så omoraliskt att jag kokar av ilska. Så länge sådana företag och människor kan fortsätta utan att någon reagerar från politiskt håll kommer jag fortsätta.


19. Har du några frågor till mig?

Känner du att du kan kombinera ditt sportfiskeintresse med intresset för miljön?

Absolut Christer! Jag skulle hemskt gärna bli lite mer engagerad i miljön motför vad jag är just nu. Men jag försöker att lära mig och ta in ny fakta för varje dag som kommer och går, och som tur har jag ju din hjälp med att göra det:)
 
 
Slutligen till jag tacka dig Christer för att du tog dig tid att gå med på ännu en intervju!
HARE GÖTT!:D
 
 

3 kommentarer: